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리더십(Leadership): 훌륭한 지도자들의 9가지 특징

맘사라 2014. 5. 24. 12:08

 

훌륭한 지도자들의 9가지 특징

 

The Korea Herald Published : 2014-05-23 11:09Updated : 2014-05-23 11:20

 

존경 받는 지도자가 있다는 것은 집단은 물론 구성원 전체에게 이로운 영향을 끼친다. 역사 속에는 여러 훌륭한 지도자들이 존재했으나 그들의 성격이나 업적은 가지각색이다. 하지만 놀랍게도 이들은 몇 가지 공통된 특징을 갖고있다. 타임지는 훌륭한 지도자의 공통된 특징 9가지를 소개했다.

1. 감정의 중요성을 인식한다

직원들과의 관계를 존중하고 그들의 감정을 중요시하는 지도자는 목표를 이루는데 급급한 사람들보다 촉망 받을 수 밖에 없다. 또 실제로 직원들을 이해하는 과정에서 오히려 더 좋은 결과가 나오기도 한다.

2. 위기에 닥쳤을 시 강한 면모를 보인다

어려운 일이 생겼을 시 구성원들은 총대를 매고 그들을 이끌어줄 결단력 있는 지도자를 갈망한다.

3. 직원들이 무엇을 원하는 지를 알고 있다

연구 결과에 따르면 사람들은 성과를 이루거나 인정을 받을 때, 그리고 일종의 책임감으로 인하여 자신의 직업에 머무르고자 한다. 반면 그들은 상사나 직업 환경, 또는 엄한 회사 정책에 환멸을 느껴 회사를 떠난다.

훌륭한 지도자들은 이러한 직원들의 특성을 파악하여 그들이 원하는 배경을 제공, 결국 자신의 편으로 만든다.

4. 상대방의 장점을 토대로 평가한다

다재다능한 사람을 찾다 보면 결국 뭐 하나 특출 난 부분 없는 어중이떠중이로 가득 찰 것이다. 따라서 훌륭한 지도자들은 상대방의 장점을 부각하여 평가하는 동시에 부족한 점을 보완하고자 하는 의지가 넘치는 사람들을 선호한다.

5. 자만하지 않는다

성공한 지도자들은 자신의 업적을 자랑하지 않는다. 자신이 가진 것에 만족하는 순간 더 많은 것을 위해 도약할 의지를 잃기 때문이다.

6. 구성원을 관리하기보다는 이끈다

구성원 내의 질서와 일관성을 중시하다 보면 진정한 지도자가 될 수 없다. 훌륭한 지도자들은 관리 보다는 구성원을 독려하고 변화를 모색할 수 있도록 자극한다.

7. 자신의 한계를 인정한다

진정한 지도자들은 자신의 부족한 점을 인정하고 그 부분을 채워줄 수 있는 사람들을 찾는다.

8. 권위와 따스함을 한꺼번에 가진다.

구성원들은 권위 있는 동시에 따뜻한 지도자를 원한다. 이 둘 중 하나만 가지고 있다면 정이 없거나 기량 없는 지도자로 인식된다.

9. 직원들 스스로 자신의 직업에 대한 중요성을 인식하게 한다.

훌륭한 지도자는 구성원들의 존재와 업적이 집단 전체에 얼마나 큰 영향을 미치는 지 스스로 일깨우게 한다. 이는 결국 직원들이 더욱 생산적으로 일을 할 수 있도록 동기를 부여한다.

(코리아헤럴드 김민진 인턴 기자 minjin103@heraldcorp.com)

[사진 출처: 123rf]


<관련 영문 기사>

9 Common characteristics of great leaders

Effective leaders are often the key to success of the whole group. Over history, there have been various great leaders, and many share several characteristics. Time magazine suggested 10 traits that the greatest leaders all have in common.

1. They know the power of feelings

Leaders who value the feelings of their employees or relationships with them are more likely to do better than those who only focus on results.

2. They are strong when encountering crisis

When facing a crisis, what the group needs most is a decisive leader to take charge and lead the rest to overcome it.

3. They know what makes employees stay or leave

According to research, employees are likely to stay at their jobs due to achievement, recognition, advancement and responsibility. on the other hand, they are often dissatisfied by policies, their supervisors and work conditions.

Great leaders acknowledge these and get their workers to be loyal and committed to their work.

4. They judge people by what they are good at

When focusing on hiring employees who are good at everything, leaders often end up stuck with a team of mediocrities. Thus, great leaders prefer to hire those who are willing to compensate the weak points.

5. They do not boast

Great leaders never gloat about what they have or what they have accomplished. It is because leaders who are content and happy with what they have will never stand up for more.

6. They “lead,” not manage

Managers try to have consistency and order within the group. However, true leaders are different. They motivate the group and are willing to create necessary change.

7. They know themselves

It is okay to not know. What is important for leaders is to acknowledge the weakness and have people who can supplement it.

8. They have authority and warmth at the same time

Followers wish for leaders who possess both authority and warmth. If they have only one of the two qualities, they are considered either inept or cold.

9. They inspire people by showing their job’s importance

Great leaders remind their employees how significant their jobs are to the group, motivating them to work in a more productive and positive manner.

By Kim Min-jin, Intern reporter (minjin103@heraldcorp.com)